Heipä vaan!

Mukavaa, kun olet tullut pistäytymään blogissani. Vielä mukavampaa on, jos jätät käydessäsi itsestäsi puumerkin. Toivottavasti viihdyt - tervetuloa myös uudestaan! :)

lauantaina, toukokuuta 19, 2012

Haaste

Sain haasteen Maamelta, joka olikin minulle uusi tuttavuus, tai en ainakaan muista häneen aiemmin törmänneeni täällä blogimaailmassa. Pyydän anteeksi, jos muistan väärin! :) Joka tapauksessa kiitos haasteesta!

Vastaan 11 Maamen esittämään kysymykseen:

  1. Mikä on viimeisin käsityö jonka olet saanut valmiiksi? - Eilen blogissani esittelin kaksi konfirmaatiokorttia, joista se lilasävyinen valmistui viimeisimmäksi. Neuleista valmistui viimeksi kahdet sipulinsävyiset sukat, ja virkkauksista Barbien mekko. Blogissa esittelen käsityöni yleensä valmistumisjärjestyksessä, joten siitä on näitä hyvä aina seurata. :)
  2. Mikä on lemppari neuleesi? (sellainen jota tulee neulottua aina uudestaan) - Mitään tiettyä mallia en osaa sanoa, mutta yleisesti ottaen villasukat on varmasti sellainen eniten neulomani juttu. Sukkamalleista taitaa suosikkini olla polvekeraitasukat, niitä on tullut tehtyä useampia. Virkkauspuolella teen aina vaan sytomyssyjä, melko lailla samalla mallilla niitäkin, vähän muunnellen perusmyssymallia.
  3. Kauanko olet harrastanut käsitöitä? - Opin virkkaamaan noin 4-vuotiaana, ja siitä eteenpäin olen ollut jatkuvasti kiinnostunut käsitöistä, eli sellaiset 30 vuotta. Varsinaista aktiivisempaa harrastamista on ollut noin 25 vuotta, suunnilleen 10-vuotiaasta alkaen.
  4. Missä neulot? (kotona, bussissa, puistossa) - Enimmäkseen bussimatkoilla töihin ja takaisin, töissä tulee neulottua palavereissa, kotona silloin, kun surffaan netissä tai poljen kuntopyörää tai luen/kuuntelen äänikirjaa. Periaatteessa minulla on aina käsityö mukanani - työkaverini nauroi, kun minun piti Ruotsin reissullakin saada väen vängällä ängettyä kutimet käsilaukkuuni, vaikka olin lähdössä kaupungille shoppailemaan... :)
  5. Lempi lankalaatusi? - Riippuu siitä, virkkaanko vai neulonko. Neuloessa enemmän villa, virkatessa puuvilla, mutta kumpikin käy kumpaankin. Mistään luksuslangoista (silkki, alpakka, mitä niitä nyt onkaan, en ole perehtynyt tarkemmin) en ole kauhean innostunut, kuten en myöskään ns. efektilangoista. Ihan sellainen "peruslanka" (7 veljestä, Nalle, Kotiväki, Miami, Tennessee) kuluu käytössäni eniten.
  6. Ensimmäinen neuleesi? - Ensimmäinen valmistunut neule taisi olla ainaoikein neulottu patalappu, väreissä oli luonnonvalkoista, oranssia ja ruskeaa. Olin alle kouluikäinen sen tehdessäni. Se taisi olla myös ensimmäinen ihan valmiiksi asti saattamani käsityö, sitä ennen olin muistaakseni yrittänyt virkata patalappua vähän heikommalla menestyksellä.
  7. Inhokki väri/värit? - Musta, vitivalkoinen ja murretut eli "likaiset" sävyt. Periaatteessa mikä tahansa väri on kaunis, mutta se riippuu ihan värin sävystä ja ympäristöstä, missä väri on. Esimerkiksi luonnonvalkoinen on kaunis, mutta vitivalkoinen ei; sitruunankeltainen on ihana, mutta sinapinkeltainen on äklö.
  8. Mistä ostat lankasi, netistä vai täytyykö lankaa päästä hypistelemään? - Pääsääntöisesti ostan lankani kaupasta ja yleensä marketista (Halpa-Hallista, Tokmannilta, Kärkkäiseltä, Anttilasta). Joskus lankakaupastakin, jos tarvitsen jotain tiettyä lankaa, jota tiedän jostain tietystä kaupasta löytyvän. Ostan aina vain sellaista lankaa, johon minulla on jo malli valmiina, jotkut sukkalangat ovat poikkeus, mutta niitäkin ostan sen kerän tai parin sillä ajatuksella, että sukat niistä on joskus tulossa. Minulle langan värisävy on tärkein langan ominaisuus, siksi en voisi koskaan ajatella ostavani netistä, paitsi siinä tapauksessa, että olen nähnyt kyseisen langan jo livenä. Muut langan ominaisuudet ovat huomattavasti vähemmän merkityksellisiä, väri ratkaisee kaiken. :)
  9. Mikä saa sinut onnelliseksi juuri nyt? - Olen onnellinen siitä, että on lauantai, ja että olen saanut käytyä aamupäivällä jo tekemässä viikon ruokaostokset, eli lopun osan viikonlopusta saan käyttää lepäämiseen. Olen onnellinen, että tärkeimmät "kevätsiivoukset" on nyt tehty, eli ikkunat tuli pestyä jo 1.5. ja nyt on käyty myös vaatekaapit läpi, eli talvivaatteet pesuun ja varastoon, ja pieneksi käyneet (tai omassa tapauksessa suureksi käyneet) vaatteet kierrätykseen. Se on sellainen jokakeväinen rumba, johon en mielelläni tartu, mutta nyt tuntuu kivalta, että se on tullut tehdyksi. Onnellinen olen myös siitä, että saimme tänään katsottua koko perheen osalta juhlavaatteet valmiiksi heinäkuussa olevia perhejuhlia varten, ei tarvitse kuin korkeintaan enää etsiä isännälle kravatti samaa väriä kuin oma asuni. ;) Tällaisista pienistä arkisista asioista tulen yleensä hyvin onnelliseksi.
  10. Mistä löydät uudet neuleohjeesi ja ideat? - Suurin osa taitaa tulla Novita-lehdistä. Muita kotimaisia lehtiä selailen kirjastossa, mutta harvemmin sieltä mitään mielenkiintoista löytyy. Tämä kevät on poikkeus: olen ostanut jopa yhden Modan, yhden Kauneimmat käsityöt sekä napannut ohjekopion yhdestä Suuri Käsityölehdestä. Jonkin verran minulla on käsityökirjoja hyllyssä, lähinnä sellaisia kirjoja, joissa on ajattomia malleja, pääasiassa virkkausmalleja. Netistä en paljon ohjeita haeskele, kyllä nuo lehdet ovat se ensisijainen ohjeiden lähde.
  11. Neule josta olet eniten ylpeä? - Tänään juuri sovitin juhla-asua heinäkuussa tulossa olevia juhlia varten, ja siitä sanoin miehelleni, että tämä on varmasti kaunein tekemäni asu. Tosin se ei ole tarkalleen ottaen neule, koska se on virkattu. ;) Suuritöisimpiä neuleita on varmasti oma hääpukuni, joskin se nyt ei ole niin valtavan upea, että siitä kannattaisi kauheasti ylpeillä, mutta voin ainakin sanoa kaikille neuloneeni itse oman hääpukuni. :) Yleensä ottaen olen ylpeä aina siitä neuleesta tai muusta käsityöstä, jonka olen juuri saanut valmiiksi. En osaa sen kummemmin laittaa käsitöitäni arvojärjestykseen. Oman kädenjälki on aina ylpeilemisen arvoinen asia. :) Ehkä asteen verran ylpeämpi olen vielä sellaisista töistä, jotka olen itse suunnitellut tai joihin minulla ei ole ollut tarkkaa ohjetta.
En jatka tätä haastetta enää eteenpäin.

 

1 kommentti:

  1. En nyt muista olenko kommentoinut blogiisi aijjemmin, mutta olen seurannut blogiasi jo hyvän tovin... :) Blogistasi olen saanut paljon ideoita! ^^

    VastaaPoista

Haluatko piristää päivääni? :) Sen voit tehdä helposti jättämällä itsestäsi puumerkin kommentteihin! Kiva kun löysit blogiini - tervetuloa toistekin! :)

Jos kommentointi ei onnistu (vaatii rekisteröitymisen), voit laittaa viestisi sähköpostitse:
marska_77@yahoo.com

Kiitos! :)

Hei hei!

Kiva kun kävit, tulehan toistekin! :)